Obowiązek podatkowy w VAT przy refakturowaniu mediów
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Czynność tę uznaje się więc za świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu VAT.
W praktyce gospodarczej refaktura jest fakturą wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą danej usługi. Skutkuje to obciążeniem spoczywającym nie na pierwotnym nabywcy usługi, lecz na jej rzeczywistym konsumencie. W sytuacji, gdy jeden z podmiotów nabywa daną usługę i następnie ją sprzedaje, przy czym sprzedawca nie jest bezpośrednim usługodawcą dochodzi do odsprzedaży usług.
W ustawie o VAT – nie znajdziemy jednoznacznych zapisów, które w sposób szczególny odnosiłyby się do momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wystawiania refaktur za media. Obowiązują zatem zasady z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, tzn. w przypadku dostawy wody, prądu, gazu, itp., obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, pod warunkiem, że faktura została wystawiona terminowo, czyli nie później niż z upływem terminu płatności. Jeżeli jednak podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z upływem terminu płatności.
Wnioskując konsekwentnie stwierdzić należy, że obowiązek podatkowy z tytułu „odsprzedaży” mediów ich faktycznemu odbiorcy powstaje generalnie w dacie wystawienia refaktury.
Potwierdza to interpretacja indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 24 października 2016 r., nr ITPP1/4512-548/16-2/AJ oraz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 kwietnia 2017 r., nr 2461-IBPP2.4512.228.2017.1.MK.
Za prawidłowe uznano tam stanowisko podatnika, którego zdaniem, obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje w momencie wystawienia refaktury. Organ podatkowy stwierdził, że – cytuję „(…) w stosunku do dokonywanych czynności – przeniesienia na najemców kosztów wynikających ze zużycia mediów, tj. energii elektrycznej, gazu, wody i odprowadzania ścieków, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach szczególnych wynikających z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy, tj. z chwilą wystawienia faktury na rzecz danego odbiorcy. (…)”
Ponieważ przychody z tytułu refakturowania kosztów mediów powstają najpóźniej w ostatnich dniach okresów rozliczeniowych ustalonych między spółką a najemcami. Na datę powstawania tych przychodów nie wpływają wg mnie pozostałe okoliczności takie jak okresy rozliczeniowe stosowane przez dostawców mediów, daty dokonywania odczytów podliczników, czy daty wystawiania refaktur, ponieważ obowiązują okresy rozliczeniowe stron umowy, a w efekcie refaktury.
Dlatego zawarty w umowach okres rozliczeniowy warto czasem zabezpieczyć stosownym zapisem.
Częstotliwość i termin w jakich spływają obciążenia za media nie daje zawsze możliwości refakturowania co najmniej raz w miesiącu i generalnie refakturujący zawsze będzie tu „spóźniony”. Powyższe powinno więc znaleźć odzwierciedlenie w umowie stron np. w ten sposób:
”Kolejne refaktury kosztów mediów będą wystawiane w okresach rozliczeniowych z częstotliwością zależną od otrzymanych dokumentów stanowiących źródło refaktury – w ciągu … miesiąca/miesięcy od otrzymania podstawy do refaktury , nie rzadziej niż raz w roku”
Wyjątek stanowi sytuacja, gdy zapłata za usługę została uregulowana przed dniem wystawienia refaktury. W takim przypadku obowiązek w podatku vat powstaje w dniu uregulowania należności.
—
Rozliczanie przychodu z podatku dochodowego z refaktury
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym , przychód powstaje w chwili wykonania usługi lub jej części, jednak nie później niż w dniu wystawienia faktury lub otrzymania należności.
Ale jeśli jednak strony zawarły porozumienie, że dana usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych, wówczas za datę powstania przychodu uznaję się ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Czas trwania tego okresu ustala się w umowie lub na fakturze. Jednak rozliczenie usługi w ramach refaktury nie powinno zdarzać się rzadziej niż raz w roku.
Natomiast, gdy okres rozliczeniowy nie został określony, to za dzień powstania przychodu z refaktury uznaje się dzień jej wystawienia.
____________________
As Biuro rachunkowe i Ośrodek Szkoleniowy
Iwona Błoniarczyk-Stencel